Profiel: Lancia Thema 8.32

Door: Oscar Wilbers



Nog altijd een thema…

Ooit was Lancia een merk dat bekend stond vanwege zijn fraaie, dan wel bijzondere technische constructies. En vaak vanwege zijn markante vormgeving. Als je voor het eerst in een goed onderhouden Lancia uit de jaren vijftig of zestig stapt dan is de verrassend solide kwaliteit en uitvoering soms wel de grootste verrassing. Ietwat on-Italiaans bijna.

In de jaren zeventig en tachtig had het Lancia imago erg te lijden onder de matige auto’s die het merk produceerde. En ook al waren ze soms goed, ze waren bij lange na niet meer zo bijzonder.

Met de Lancia Thema 8.32 probeerde men weer een beetje van de oude grandeur op te pikken. Op de schijnbaar eenvoudigst mogelijke manier: de montage van een Ferrari V8. En laten we wel zijn, dat was een van de betere ideeën.

 

Juweel van een krachtbron met een magistraal geluid

 

Niet dat de motor ongewijzigd werd overgenomen. Integendeel, hij werd technisch ingrijpend veranderd. De ‘flat-plane’ krukas maakte plaats voor een ‘cross-plane’ krukas, waarvoor ook de ontstekingsvolgorde veranderd moest worden. De kleppen waren kleiner en zo waren er tal van aanpassingen gedaan om de motor geschikter te maken voor een luxe sedan. Er bleef gelukkig nog genoeg over om blij van te worden. 215 pk, een topsnelheid van 240 km/h en in 6,8 s van 0 naar 100 km/h. Niet verkeerd voor de jaren tachtig. Een Ferrari V8 klinkt – mogen we dit wel zeggen – een beetje als een verkouden Alfa Romeo viercilinder, vooral bij lagere toerentallen. Het mooist van alles was dat de motor in de Thema klonk als een V8 dankzij de andere krukas. Deze Thema klinkt zo magistraal dat het geluid op zich al genoeg reden is om er een te willen hebben.

Het was in zijn tijd een heel dure auto. In een goed zeven jaar – tussen 1984 en 1992 – werden er minder dan 4000 van gemaakt. De meest gewilde is de eerste serie tot 1988 met 215 pk. Daarna kregen ze een katalysator, waardoor ze 10 pk verloren, maar gevoelsmatig leek het meer.

 

Een mooie (geen concours maar heel goed, zonder gebreken) eerste serie kan tot 25.000 euro kosten, maar een  haalbare opknapper kun je al voor 6.000 vinden. Een mooie tweede serie is een mille of vier minder waard.

 

Luxe interieur in de jaren tachtig Italiaanse stijl