Profiel: Mercedes Benz S600

Door: René Gruwel



 

Das beste oder nichts. Het is de slogan van Mercedes die een S Klasse zeker past.

Mercedes Benz heeft vanaf 1991 in de S Klasse een 600 met een V12 motor in het vooronder als model gevoerd. H

Hoewel er al eerder S-modellen waren bij Mercedes, bestaat de S-klasse officieel sinds 1972 met als topper van de toenmalige modellenreeks de 450SEL 6.9: de opvolger van de legendarische 300 SEL 6.3. Beide waren voorzien van een V8 en de nodige extra luxe pakketten. In 1991 introduceerde Mercedes de S-Klasse in model W140 bijgenaamd “de kathedraal” vanwege zijn enorme omvang. In 1999 werd deze opgevolgd door de W220 en vervolgens in 2005 door de W221. Dit zijn de modeljaren die als ( aankomend ) youngtimer betiteld kunnen worden. Standaard zijn deze fluisterstille V12 uitvoeringen al voorzien van de prettigst denkbare accessoires en hulpsystemen. De lijst met optioneel te bestellen accessoires en voorzieningen was destijds minstens zo lang als de S 600 zelf. Als de standaard lengte niet voldoende was kon men ook een “SEL” of later een “Lang” bestellen. De beenruimte achterin nam hierdoor fors toe. Gaandeweg na de eerste introductie werd het vermogen en koppel wat naar beneden bijgesteld vanwege strengere emissie eisen maar de huisleverancier van Mercedes voor vermogen en koppel; AMG sprong hier samen met onder andere tuner Brabus gelijk op in en leverden extra performance pakketten. Zuigers, nokkenassen en ECU units werden vervangen en Brabus boorde het blok zelfs op tot een respectabele 6.9 liter. De in deze modellenreeksen toegepaste M120 motor vond later ook zijn weg in diverse sportexoten zoals  bijvoorbeeld de Zonda C12.

Belangrijk om een S600 voor de toekomst te bewaren is originaliteit en, zoals u zult begrijpen een uitstekende gedocumenteerde staat van onderhoud. Er is veel kaf tussen het koren en dan lopen de onvoorziene reparatiekosten al gauw fors op. De waarde van deze limousine varieert sterk en is vooral afhankelijk van de staat van onderhoud en dan met name de technische staat. Origineel en goed onderhouden met een gedokumenteerd verleden lopen de prijzen op tot 40.000 €. Met een onbekend verleden, veel verschillende eigenaren en een sleets interieur kunt u voor zo rond de 15.000 € een exemplaar aanschaffen.